Grecja - oliwa z oliwek i inne atrakcje.

20.11.2013 11:58

W dniach 10.11.2013r. - 16.11.2013r. trzy uczennice klasy II Technikum Technologii Żywności  i dwie nauczycielki  z ZSP Nr 2 RCKUiP w Łowiczu w ramach realizowanego przez szkołę Wielostronnego Projektu Partnerskiego Comenius wyjechało do Grecji, do miasta Komotini.

W wyjeździe udział wzięli: Daria Drabik, Paulina Jachimek oraz Edyta Wojda.  Młodzieżą podczas wyjazdu opiekowały się: Anna Tomczak  - nauczycielka języka angielskiego, Edyta Kłak – nauczycielka technologii żywności.

Tematem przewodnim spotkania było porównanie procesu technologicznego produkcji oliwy z oliwek w Grecji z produkcją oleju w państwach partnerskich. Dzięki temu młodzież mogła poszerzyć swą wiedzę z obszaru procesów technologicznych i słownictwo zawodowe z języka angielskiego. Polska grupa przygotowała na to spotkanie prezentację multimedialną na temat: „Produkcja oleju z rzepaku”.

Program wizyty był bardzo atrakcyjny. Uwzględniał zarówno wycieczki do zakładów produkcyjnych oliwę z oliwek, herbatę oraz piwo, jak również zwiedzanie ciekawych miejsc, zabytków i muzeów na terenie Komotini i okolic. Uczestnicy spotkania zwiedzili bizantyjski most, tradycyjny dom grecki z XVIII wieku, miejsce wykopalisk miasta Abdira, które powstało w I wieku p.n.e. oraz muzeum archeologiczne, ruiny teatru greckiego w Maroneia, a także wybudowany na wyspie na jeziorze Vistonida klasztor grekokatolicki Św. Mikołaja oraz kaplicę Najświętszej Maryi Panny. Uczestnicy wycieczki gościli również w rezerwacie przyrody, gdzie obejrzała film na temat życia sępów, które w tych okolicach bytują oraz była w obserwatorium i obserwowała ich zachowanie w lesie. Ponadto uczestnicy wyjazdu odwiedzili typowe gospodarstwo, które zajmuje się uprawą oliwek. Tam też odbyli lekcję na temat zagrożeń ekologicznych i  zanieczyszczeń środowiska. Uczniowie zapoznali się też z produkcją jedwabiu w manufakturze w Soufli i mogli zakupić wyroby jedwabne jako pamiątkę z wyjazdu. Ostatniego dnia pobytu, młodzież uczyła się podstawowych tańców greckich oraz dokonała podsumowania pobytu. Grupy złożone z młodzieży z różnych krajów miały również zorganizowane zabawy, jak np. poszukiwanie skarbów czy dyskoteka. Przyczyniło się to do dużej integracji uczniów i poszerzenia znajomości języka angielskiego. Warto podkreślić, że był to jedyny język, którym komunikowano się między sobą.  Młodzież miała okazję przyjrzeć się życiu rodzin greckich, spędzając  z nimi czas i nocując u nich. Dzięki temu zyskali nowych przyjaciół oraz  mogli doskonalić swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim.

Delegacje krajów partnerskich zostały ciepło przyjęte przez lokalne władze i prasę.

Wyjazd na pewno pozostanie na długo w pamięci uczniów i ich opiekunów. Przyczyni się do promocji szkoły, miasta i powiatu poza granicami kraju.

Edyta Kłak, Anna Tomczak