Praktyki zawodowe uczniów z Blichu w wiosennej Grecji

18.04.2023 17:17

Praktyki z programu Erasmus+ zorganizowane przez instytucję Olympus Education Services dla naszej szkoły realizowane były w terminie od 25.03.2023 r. do 05.04.2023 r. W miejscowości Leptokaria w czterogwiazdkowym hotelu „Posejdon Palace” staż odbywała grupa 28 uczniów z kierunków: technik logistyk, technik informatyk oraz technik żywienia i usług gastronomicznych.

Hotel „Poseidon Palace” w którym byliśmy zakwaterowani leży nad brzegiem morza, a dokładnie na zachodnim wybrzeżu Zatoki Termajskiej Morza Egejskiego. Teren ten znajduje się na obszarze Riwiery Olimpijskiej. Codziennie mogliśmy podziwiać piękne widoki greckiego krajobrazu. Z jednej strony rozpościerał się przed nami masyw gór Olimp, a z drugiej widok na morze. Podczas ładnej słonecznej pogody można było dostrzec brzegi Półwyspu Chalkidiki z jego trzema palczastymi cyplami: Kassandrą, Sithonią oraz tajemniczym i niedostępnym cyplem Athos.

Praktyki każda z grup zawodowych rozpoczęła szkoleniem BHP, szkoleniem stanowiskowym, zapoznanie z programem praktyk.

Uczniowie uczący się na kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych praktyki odbywali w kuchni hotelowej oraz obsługując gości hotelowych przy posiłkach. Młodzież miała okazję zaplanować, obliczyć ich koszt, zamówić surowce, wykonać i ocenić różnorodne potrawy kuchni greckiej takie jak: sałatkę grecką Horiatiki, tzatzyki, różnorodne zupy, souvlaki, Moussakę, faszerowane cukinie, papryki i bakłażany, dania z owoców morza słone i słodkie wyroby z ciasta filo np. baklavę czy bougatsę nadziewaną budyniem .

W jeden z dni praktyk praktykanci poznali sposoby przygotowywania i serwowania różnych rodzajów kaw min. na zimno t. j.: kawa frappe czy cappuccino fredo. Uczniowie przygotowywali salę do śniadań, obiadów i kolacji, dobierali sprzęt oraz zastawę stołową, obsługiwali gości hotelowych przy stolikach konsumenckich.

Informatycy po skompletowaniu swoich stanowisk pracy, przygotowywali strony internetowe, które musieli wcześniej odpowiednio skonfigurować, zaplanować i umieścić zadane treści. Ponadto przygotowywali dokumentację projektową: instrukcje administratora, instrukcję obsługi warstwy CMS. Dodatkowo uczniowie programowali mikrokomputery Arduino, tworzyli projekty 3D, używali grawera laserowego do wypalenia zaprogramowanego wcześniej wzoru.

Logistycy na początku poznali typy dokumentów magazynowych, systemy magazynowe do ewidencjonowania zapasów, raportowania, sortowali i konfekcjonowali towar. Część zajęć odbywała się w firmie, gdzie towar był przechowywany w magazynie chłodniczym. Młodzież poznała specyfikę funkcjonowania takiego obiektu. W kolejne dni prowadzili prace inwentaryzacyjne, przeliczali zgromadzone towary, porównując z danymi magazynowymi, pracowali nad raportami podsumowującymi i wprowadzali dane do systemu. Poznali również charakterystykę greckiego transportu morskiego i kolejowego.

Poza czasem poświęconym na zajęcia związane z realizacją programu praktyk zawodowych, mieliśmy okazję poznawać kulturę i historię Grecji. Jedno z miejsc, które odwiedziliśmy to wzniesiony przez krzyżowców średniowieczny zamek w Platamonas. Zamek ten położony na wzgórzu, pełnił rolę fortecy, kontrolowano z niego szlak morski ciągnący z Eubei do Salonik. Zarówno samo miejsce, jak i widoki z twierdzy na okolicę, zachwyciły nas bardzo. Z zamku rozpościerał się piękny widok na morze a u podnóża kwitły wyjątkowo kolorowe kobierce wiosennych kwiatów pośród których spotkać można było żółwie.

Jednym ze stałych punktów programu kulturowego praktyk jest zwiedzanie klasztorów prawosławnych „zawieszonych” w Meteorach. Meteory to przedgórze Gór Pindos, ciągnących się w północno-zachodniej części Grecji. Są unikatowe ze względu na formację skalną, która przypomina olbrzymie słupy wyrastające z ziemi na wysokość kilkuset metrów. Najbardziej zaskakujące jest to, że na ich skalnych szczytach, trudno dostępnych dla człowieka, wybudowane są klasztory zamieszkiwane przez mnichów. Historia podaje, że kiedy Turcy zaczęli penetrować coraz większe obszary dzisiejszej Grecji (w XIV w.), mnisi postanowili przenieść się w bardziej bezpieczne miejsce – na szczyty tutejszych skał. Meteory (Metéoros), po grecku znaczy „wzniesiony w górę” albo „znajdujący się wysoko w powietrzu”. Meteory są dla Greków ważnym miejscem z punktu widzenia religii, było to dla nas ciekawe doświadczenie.

Odbyliśmy także rejs statkiem po spokojnych wodach Zatoki Pagasyjskiej, zachwycaliśmy się pięknymi widokami, a także towarzystwem delfinów, które wielu szczęściarzy mogło zobaczyć na własne oczy. Zatrzymaliśmy się na małej wyspie (4,5 km2) Old Trikieri, zamieszkałej poza sezonem turystycznym przez 20 osób. Pomimo mrocznej historii, po II wojnie światowej było tu więzienie polityczne dla kobiet, wyspa odkryła przed nami swój urok, podziwialiśmy jej wybrzeże porośnięte opuncjami.

Zwiedziliśmy niektóre greckie miejscowości i miasta: Litochoro, skąd wyruszyliśmy na krótką wyprawę w góry Olimpu, aby zobaczyć mityczne wodospady Zeusa i Wanny Afrodyty, Stary Panteleimon, czyli niewielką wieś górską położoną na wysokości 500 m n.p.m. na wschodnim zboczu masywu Olimp. To miejscowość wybudowana z kamienia z ciekawą historią swego patrona – św. Pantaleimona. Mogliśmy z góry podziwiać zapierający dech w piersiach widok na Zatokę Termajską (Morze Egejskie). Byliśmy też w Tesalonikach, drugim co do wielkości mieście greckim, po Atenach. Tesaloniki rozbudziły w nas historyczną ciekawość o wielkim Aleksandrze Macedońskim, najsławniejszym filozofie starożytnej Grecji – Arystotelesie, który w tym mieście ma swój pomnik, plac, a także uniwersytet oraz o świętym Pawle Apostole, który głosił Ewangelię Chrystusa w Tesalonikach, a później pisał Listy Apostolskie do Tesaloniczan.

Wyjazd do Grecji dał nam wielkie bogactwo wiedzy, doświadczenia, atrakcji i wrażeń, których na pewno nie zapomnimy. Program praktyk został zrealizowany w pełni, przynosząc uczestnikom wiele satysfakcji i zadowolenia.

Na koniec odbyło się podsumowaniu praktyk i ocena ich przez mentorów Na zakończenie uczniowie w obecności przedstawicieli instytucji przyjmującej otrzymali certfikaty potwierdzający odbycie praktyk zawodowych.

Emilia Adamowicz
Iwona Bogusiewicz-Kuś
Agnieszka Leśniewska