Podlasie – kraina atrakcji przyrodniczych i różnych społeczności

18.06.2021 23:15

W dniach 13-15 czerwca 2021 odbyła się długo wyczekiwana wycieczka na Podlasie. W podróży wzięło udział 22 uczniów ze szkoły na Blichu.

Wraz z opiekunami poznaliśmy bardzo piękne malownicze miejsca położone w Polsce Wschodniej  na terenie województwa podlaskiego. Wyjechaliśmy w deszczową niedzielę, ale na szczęście słońce już zaświeciło, jak dotarliśmy do pierwszego punktu podróży i najważniejszego miejsca kultu prawosławnego w Polsce –do Grabarki. Od 1710 r. Nieprzerwanie corocznie w sierpniu podążają tutaj pielgrzymki, aby upamiętnić ocalenie ok. 10.000 osób od śmierci, w czasie wtedy panującej epidemii cholery. Zobaczyliśmy również znajdującą się tutaj cerkiew pw. Świętych Marty i Marii.

Byliśmy też w Korycinach, gdzie świetnie prosperuje spółka jawna Ziołowy Zakątek, prowadząca wyjątkowe gospodarstwo agroturystyczne ze skansenem wsi podlaskiej i białoruskiej. W scenerii ogrodu botanicznego zorganizowano nam wieczorem ognisko.

Drugiego dnia wybraliśmy się do malowniczej Puszczy Białowieskiej. Białowieża to piękne miasto z drewnianą stylową zabudową, rezerwatem żubrów i szlakami turystycznymi. Na żywo zobaczyliśmy żubry, żubronie, wilki, łosie, sarny. Pokonaliśmy pieszo ok. 4 km wśród różnych stanowisk leśnych, ogromnych drzew rosnących w swoich naturalnym środowisku, bez ingerencji człowieka. Wieczorem przyjechaliśmy do bazy noclegowej w drewnianych domkach campingowych nad rzeką - Stanicy w Narewce.

Ostatniego trzeciego dnia czekał nas bardzo ciekawy program. Poranek zaczął się spotkaniem z panią przewodnik z biura podlaskiej informacji turystycznej, która opowiedziała nam bardzo ciekawie o kulturze tego miejsca. Zobaczyliśmy tutejszy kirkut, na którym spoczywają od wieków zmarli w okolicy Zydzi. Później odwiedziliśmy leżące blisko granicy z Białorusią Kruszyniany, a w nich meczet, w którym wysłuchaliśmy opowieści na temat zwyczajów Tatarów mieszkających w Polsce. Następnie byliśmy w jurcie tatarskiej i na miejscu pochówku muzułmanów. Jadąc już w naszą stronę wstąpiliśmy do Puszczy Knyszyńskiej, tzn. do leśnego ogrodu zwanego Silvarium w Nadleśnictwie Krynki - miejscu naturalnych, czyli utworzonych przez przyrodę okazów, które są wyeksponowane na świeżym powietrzu. Mieliśmy przechadzkę wśród kamiennych kręgów oraz głazów narzutowych przypominających różne ciekawe postacie. Odwiedziliśmy także Muzeum Ikon w Supraślu, gdzie mogliśmy obserwować pięknie pisane ikony oraz poznać ich historie. Już na zakończenie wycieczki obejrzeliśmy synagogę i muzeum w Tykocinie, zadziwieni tym razem kulturą żydowską.

Wycieczka była bardzo ciekawa i w bardzo urokliwe miejsca. Nareszcie mogliśmy obcować z przyrodą: słońcem, lasami, zwierzętami, rzekami, kwitnącymi łąkami, które dały nam wytchnienie pod koniec tego roku szkolnego naznaczonego zdalną nauką. Podczas tej podroży poznaliśmy sposoby życia różnych społeczności zamieszkujących tereny Podlasia, których historia jest zupełnie odmienna od naszej, ludzi żyjących w środkowej Polsce.